Auto met een stekker
- feb
- 07
Elektrisch rijden heeft de toekomst. Het is schoon, stil en zuinig. En vaak is de elektrische auto nog goedkoper ook. Er komen steeds meer modellen en steeds meer laadpalen.? En er zijn al auto?s met accu?s waarmee meer dan 500 kilometer gereden kan worden. Ook de gemeente Voorst heeft twee laadpalen voor elektrische auto?s geplaatst. E?n staat in Twello bij het medisch centrum en de andere in Teuge.
Hoe groen is elektrisch rijden?
Een auto die volledig elektrische rijdt, stoot zelf geen schadelijke broeikasgassen (CO2) uit. Maar hoe zit het met de stroom die wordt gebruikt? Als deze stroom van windmolens of zonnepanelen komt, dan rijdt de auto helemaal groen. Maar de stroom kan ook uit vervuilende elektriciteitscentrales komen.
TNO heeft elektrische auto?s vergeleken met normale auto?s met een verbrandingsmo
tor. Daarbij is gekeken naar het maken en het rijden van de auto. Uit het onderzoek blijkt dat een elektrische auto gemiddeld 35% minder CO2 produceert. Als een elektrische auto alleen maar op stroom van een kolencentrale rijdt, produceert ?deze nog steeds 25% minder CO2 dan een auto?met een verbrandingsmotor.
Wat kost elektrisch rijden?
Een elektrische auto gebruikt ongeveer 4 cent aan stroom per kilometer. Diesel kost zo?n 7,5 cent en benzine gemiddeld 12,5 cent per kilometer. Dat scheelt per jaar al snel meer dan ? 500.? Als richtlijn kun je aanhouden dat een elektrische auto 2 tot 3 keer goedkoper rijdt dan een normale auto.
Ook in onderhoud is de elektrische auto een stuk goedkoper. Een elektromotor is veel simpeler dan een verbrandingsmotor. Daarom gaat er minder stuk en bougies of oliefilters hoeven niet worden vervangen.
De overheid moedigt elektrisch rijden aan. Zo hoeft voor een elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM) betaald te worden en tot en met 2015 ook geen motorrijtuigenbelasting. Elektrische (lease)auto?s profiteren van een gunstige fiscale bijtelling ?(4%-7%) en voor ondernemers zijn er diverse aantrekkelijke aftrekposten voor de belasting.
Zijn er geen nadelen?
Uiteraard zijn er ook nadelen. De accu is een van de belangrijkste onderdelen van een elektrische auto. Deze accu?s zijn nu nog duur, waardoor een elektrische auto bij aanschaf duurder is dan een normale auto. Daarnaast is nog niet precies bekend hoe lang deze accu?s meegaan. De verwachting is wel dat de accu?s snel goedkoper zullen worden.
Een ander belangrijk nadeel is dat het enkele uren duurt voor de accu weer is opgeladen en dat je nog niet altijd en overal kan opladen. Maar langs de snelweg komen steeds meer snelladers waarmee de accu binnen een half uur weer vol is. Maar niemand wil natuurlijk langs de kant van de weg staan met een lege accu. Dat is de reden dat veel elektrische auto?s ook een kleine brandstofmotor hebben. In deze (hybride) auto?s start de motor vanzelf als de accu leeg is. De elektrische auto heeft de ?toekomst!
Nieuws
De energiecoach helpt om energiezuiniger te wonen
Energiezuinig wonen is populair in Voorst. En dat komt niet in de laatste plaats door de vrijwillige inzet van vijf energiecoaches in de gemeente. Geert Iepema is één van hen. “Ik had niet verwacht dat het zo leuk zou zijn!” Een jaar geleden stond er een advertentie in de krant voor de werving van nieuwe […]Zonnepark Klarenbeek in het NOS Journaal
Op donderdag 9 december was ERV als participant in zonnepark Klarenbeek in het NOS journaal. Bestuurslid Otto Hettinga vertelde over Zonnepark Klarenbeek. Als coöperatief voorbeeldproject. Energie is volop in het nieuws. Het klimaatdoel voor duurzame energie lijkt haalbaar. De regio’s hebben genoeg plannen voor zon en wind in 2030. Lokaal draagvlak is belangrijk in de […]Glas- en muurisolatie, kijk de informatieavond terug
Steeds meer inwoners kiezen ervoor om hun woning te isoleren. Een geïsoleerde woning blijft arm in de winter, en koel in de zomer. Daardoor woont u prettiger en gebruikt u minder energie. Zo bespaart u tot honderden euro’s per jaar op uw energierekening, en u helpt het klimaat. Op verzoek van de gemeente Voorst en […]