Auto met een stekker
- feb
- 07
Elektrisch rijden heeft de toekomst. Het is schoon, stil en zuinig. En vaak is de elektrische auto nog goedkoper ook. Er komen steeds meer modellen en steeds meer laadpalen.? En er zijn al auto?s met accu?s waarmee meer dan 500 kilometer gereden kan worden. Ook de gemeente Voorst heeft twee laadpalen voor elektrische auto?s geplaatst. E?n staat in Twello bij het medisch centrum en de andere in Teuge.
Hoe groen is elektrisch rijden?
Een auto die volledig elektrische rijdt, stoot zelf geen schadelijke broeikasgassen (CO2) uit. Maar hoe zit het met de stroom die wordt gebruikt? Als deze stroom van windmolens of zonnepanelen komt, dan rijdt de auto helemaal groen. Maar de stroom kan ook uit vervuilende elektriciteitscentrales komen.
TNO heeft elektrische auto?s vergeleken met normale auto?s met een verbrandingsmo
tor. Daarbij is gekeken naar het maken en het rijden van de auto. Uit het onderzoek blijkt dat een elektrische auto gemiddeld 35% minder CO2 produceert. Als een elektrische auto alleen maar op stroom van een kolencentrale rijdt, produceert ?deze nog steeds 25% minder CO2 dan een auto?met een verbrandingsmotor.
Wat kost elektrisch rijden?
Een elektrische auto gebruikt ongeveer 4 cent aan stroom per kilometer. Diesel kost zo?n 7,5 cent en benzine gemiddeld 12,5 cent per kilometer. Dat scheelt per jaar al snel meer dan ? 500.? Als richtlijn kun je aanhouden dat een elektrische auto 2 tot 3 keer goedkoper rijdt dan een normale auto.
Ook in onderhoud is de elektrische auto een stuk goedkoper. Een elektromotor is veel simpeler dan een verbrandingsmotor. Daarom gaat er minder stuk en bougies of oliefilters hoeven niet worden vervangen.
De overheid moedigt elektrisch rijden aan. Zo hoeft voor een elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM) betaald te worden en tot en met 2015 ook geen motorrijtuigenbelasting. Elektrische (lease)auto?s profiteren van een gunstige fiscale bijtelling ?(4%-7%) en voor ondernemers zijn er diverse aantrekkelijke aftrekposten voor de belasting.
Zijn er geen nadelen?
Uiteraard zijn er ook nadelen. De accu is een van de belangrijkste onderdelen van een elektrische auto. Deze accu?s zijn nu nog duur, waardoor een elektrische auto bij aanschaf duurder is dan een normale auto. Daarnaast is nog niet precies bekend hoe lang deze accu?s meegaan. De verwachting is wel dat de accu?s snel goedkoper zullen worden.
Een ander belangrijk nadeel is dat het enkele uren duurt voor de accu weer is opgeladen en dat je nog niet altijd en overal kan opladen. Maar langs de snelweg komen steeds meer snelladers waarmee de accu binnen een half uur weer vol is. Maar niemand wil natuurlijk langs de kant van de weg staan met een lege accu. Dat is de reden dat veel elektrische auto?s ook een kleine brandstofmotor hebben. In deze (hybride) auto?s start de motor vanzelf als de accu leeg is. De elektrische auto heeft de ?toekomst!
Nieuws
Interessante avond van ERV over elektrisch rijden
De avond “Elektrisch rijden iets voor U” van Energierijk Voorst in het Jachtlust sportcafé op 23 maart trok veel belangstelling. Ruim 30 mensen werden door 3 sprekers op een zeer boeiende wijze geïnformeerd over wetenswaardigheden rond het elektrisch rijden. John Wolthuis, laadcoach bij Zutphen Energie, ging nader in op de kosten van het elektrisch rijden. […]Informatieavond elektrische rijden op 23 maart
EnergieRijk Voorst organiseert in samenwerking met Zutphen Energie,Lochem Energie en Vereniging Elektrische Rijders een informatieavond waar alle vragen over elektrisch rijden aan bod komen. Het is gericht op de praktijk, laagdrempelig en onafhankelijk. Bedoeld voor iedereen die komend jaar nadenkt over een andere auto of bestelauto. In april volgt daarna een elektrische mobiliteitsdag waar proefritten […]Jan Werkhoven nieuwe voorzitter van ERV
Jan Werkhoven is per 14 februari 2023 door de algemene leden vergadering van coöperatie EnergieRijk Voorst (ERV) benoemd tot de nieuwe voorzitter van het bestuur. Hij volgt Joop Hasselman op, die na 10 jaar aftreedt als voorzitter. Jan neemt de voorzittershamer met veel passie en plezier over van Joop om de duurzaamheidsagenda van de coöperatie […]